fbpx

Reklam

Türk Sinemasının 21. Yüzyıldaki En İyi 20 Filmi

0

Dünya ve Türkiye’deki tüm gelişmelerden anında haberdar olmak için Telegram Kanalımıza abone olun.
https://t.me/politizasyon

Tüm dünyada olduğu gibi 2000’li yıllarda Türk sinemasının da geliştiğini ve farklı türlerde örnekler verdiğini gördük. Bunlar arasından kişisel ama hak vereceğiniz seçimler bulunduran bir listeyi paylaşalım. İşte Türk Sinemasının en iyi filmleri.

20) Organize İşler (2005)

Komedi türünün göz bebeği. filmde geçen diyaloglar üzerine geyik yapmaktan bıkmayacağımız bir Yılmaz Erdoğan filmi. 

19) Sarmaşık (2015)

Tolga Karaçelik’in ikinci uzun metraj filmi. İlk filmi gişe memuru’nun ardından çıtayı çok fazla yükselttiği harika bir film. Türk siyasi tarihi yaklaşık 100 dakikalık bir süre içerisinde anca bu kadar zekice anlatılabilirdi. Bir gemide hapsolmuş birkaç erkeğin dünyasından müthiş bir türkiye özeti.

18) 9 (2002)

Ümit Ünal Türk sinemasında kendince farklı işler çıkarmaya çalışan değerli bir yönetmendir. Sıkıcı festival ve bayık komedi filmleri arasında sıkışıp kalan sinemamıza çektiği filmlerle rahat bir nefes aldırır. Bu filmiyle de sinemamızda pek denk gelmediğimiz tek mekan çekimleriyle gerilimli ve rahatsız edici bir atmosfer yaratmayı başarmıştır. Karşılıklı konuşmalar şeklinde ilerleyen film, seyirciyi hiç sıkmadığı gibi sonuna kadar da diken üstünde tutmayı çok iyi beceriyor.

17) Korkuyorum Anne (2004)

Reha Erdem’in kaç para kaç gibi bir şaheserden sonra çektiği başka bir şaheseri. Kendini iyice sanata kaptırmadan önce hafften ana akım sinemasına da göz kırptığı harika bir film. Bundan sonra çekeceği filmlerine de bir lafımız yok elbette ki.

16) Karpuz Kabuğundan Gemiler Yapmak (2004)

hiçbir sinema eğitimi almadığı halde bir sinema dehası olduğunu ispat eden rahmetli ahmet uluçay’ın tamamlayabildiği tek uzun metraj filmi. türk sinemasının nuovo cinema paradiso’su desek çok büyük laf etmiş olmayız eminim. bu arada üstadın şeytan kovma isimli dört dakikalık kısa filmini de izlemenizi tavsiye ederim. korku filmi çekme özürlü yeni yetme yönetmenler şu dört dakikalık filmden çok şey öğrenebilirler.

15) Çoğunluk (2010)

seren yüce’nin ilk uzun metraj filmi. kürt açılımının fazlasıyla gündemde olduğu bir dönemde çekilmiş ve belki de dönemin de atmosferiyle ses getirmeyi başarmıştı. ancak yıllar geçse de filmin anlattıkları hiç eskimedi. bugün hala mertkan’lar bocalayıp durmakta, arada kalmışlıklar devam etmektedir.

14) Limonata (2015)

sinemamızın eksik kaldığı türlerden biriydi yol sineması. bu türe ucundan girebilecek çok az filmimiz var. benim alıma ilk gelen sarı mersedes ve otobüs filmleri genelde. limonata ise her şeyiyle tam bir yol filmi. komik, merak uyandırıcı ve tadında dramatik. türün formülünü ali atay çok iyi yakalamış ve harika bir iş çıkarmış. 

13) Sivas (2014)

venedik film festivalinde jüri özel ödülünü kazanan kaan müjdeci’nin ilk uzun metraj filmi. erkek olmakla çocuk olmak arasında sıkışıp kalan aslan’ın ve kangal köpeğinin sert hikayesi. kadın cinayetleriyle yine gündeme oturan erkek şiddetinin nasıl temel atıldığı anca bu denli etkileyici anlatılabilirdi. 

12) Beynelmilel (2006)

yeşilçam’ın komik ve aynı zamanda hüzünlü filmlerine selam çakan müthiş bir dönem sineması örneği. her bir karakterine ayrı ayrı eğilen ve hiçbirini es geçmeyen sırrı süreyya önder’in izleyicisinin suratına tokat gibi çarpan filmi. 

11) Kış Uykusu (2014)

göz bebeğimiz, medarı iftiharımız. nbc’nin uzun bekleyişinin nihayete erdiği hem yerel hem de evrensel bir başyapıt. yılmaz güney’in yol filminin ardından bizleri cannes film festivalinde ikinci kez gururlandıran kusursuza yakın bir film.

Reklam

10) Nefes Vatan Sağolsun (2009)

kürt açılımının gündemde olduğu bir dönemde 90’lı yıllara askerin gözünden bakmaya cesaret edebilen türk sinemasında başka bir örneğine uzun süre rast gelemeyeceğimiz harika bir film. askerlerin telefon görüşmeleriyle ağlatan, son çatışma sahnesiyle ağızları açık bırakan, çekimleri ve gerçekçiliğiyle göz dolduran bir levent semerci filmi. kendisi nerede, ne yapıyor bilmiyorum ama keşke nefes ve ayhan hanım dışında da başka filmler çekebilseydi.

9) Gönül Yarası (2005)

yavuz turgul’un zannımca son en iyi filmi. fazlasıyla dramatik olsa da bu etkileyicilikte bir aşk filmi uzun süredir türk sinemasında göremedik. üçüncü bir yolu arayıp duranların, bulsa da bu yola giremeyenlerin insanı kahreden hikayesi. filmde karakterlerin attığı her bir nutuk da ayrıca birbirinden değerlidir. özellikle nazım öğretmenin kızına “ben bütün bunları niye yaptım hala bilmiyorum” diyerek başladığı konuşma filmi tek başına omuzlamaya yeter de artar bile.

8) Bir Zamanlar Anadolu’da (2011)

nbc’nin izleyen herkesi garip bir şekilde etkisi altına almayı başardığı muhteşem bir anadolu filmi. uçsuz bucaksız bozkır manzaralı yollarda ve mekanlarda sıkışıp kalan komiserin, askerin, doktorun, savcının, yani bizlerin hikayesi. üzerimize kan sıçradığı halde nasıl umursamaz hale geldiğimize anca bu kadar güzel şahit olabilirdik.

7) Pardon (2005)

mert baykal ve ferhan şensoy’un çoktan efsaneleşmiş bir komedi klasiği. çoğu dosyaların arada kaybolup durduğu bir türkiye parodisi. 

6) İtirazım Var (2014)

onur ünlü’nün başta küçük görülen fakat film bittiğinde ise vay be dedirten şaşırtıcı güzellikteki filmi. boks yapan, satranç oynayan, ebu zerr’den alıntılar yapan imam karakteriyle günümüz siyasi anlayışına da laf sokmaktan çekinmeyen, arka planda anlattığı hikayesinden de asla taviz vermeden ilerleyen muhteşem bir film. 

5) Kader (2006)

zeki demirkubuz’un yeraltı ile birlikte 2000’li yıllarda çektiği en iyi filmlerinden. artık bir türk sinaması klasiği olan masumiyet filminin yedi dakikalık tiradını anlatan rahatsız edici bir film. kapanmayan kapıların ve aşkından vazgeçemeyen takıntılı bir adamın hikayesi.

4) Tepenin Ardı (2012)

emin alper’in ilk ve şimdilik en iyi filmi. bir ilk için fazlasıyla olgun bir film. kendine düşman yaratmaktan bıkmayan insanların, kendi içlerine bakmaktansa tepenin ardını izlemeyi tercih edişlerinin hikayesi. 

3) Hacivat ve Karagöz Neden Öldürüldü (2006)

dönem filmleri çekmek konusunda yeşilçam’dan beri sıkıntılar yaşayan türk sinemasına ezel akay’ın maharetli ellerinden bir armağan. islam’la yeni tanışmış türk halkının eski adetleri ve kabul ettikleri dinin getirdikleri arasında nasıl gidip geldikleri filmde çok güzel anlatılır. arka planına osmanlı’nın kuruluş dönemini ve hacivat ve karagöz gibi iki kült karakteri koyan, elini attığı her konudan alnının akıyla çıkmış modern bir şaheser.

2) Uzak (2002)

nbc’nin benim için en özel filmi. bir zamanlar anadolu’da filminden itibaren çektiği filmler her anlamda daha oturaklı ve teknik anlamda başarılı olsa da uzak filminin yeri her daim ayrı olacaktır sinemaseverler için. hatta kendisine sorma imkanımız olsa muhtemelen o da en beğendiği filmi olarak uzak filmini seçerdi. çünkü sadelik anlamında masum kaldığı son filmi buydu. bundan sonra artık nbc, filmlerine her yerden finansal kaynak akan, tanınmış, ödüllü, büyük ve popüler bir yönetmendi. 

1) Sonbahar (2008)

listemi özcan alper ile bitiriyorum. ilk ve şu an için en iyi filmiyle… içinde tek bir slogan geçmeden bu denli politik olabilen, izlediklerimizi dramatize etmeden bu kadar hüzünlü olabilen, her yerinden yaşam fışkıran artvin’in o muazzam manzarasında ölümü bu güzellikte şiirselleştirebilen kaç film var? “her daim düşleri peşinde koşan sabırsızlık zamanının güzel çocuklarına…”

Abdülhamid TÜRK

Reklam

Bir Cevap Yazın

Bu web sitesi deneyiminizi geliştirmek için çerezleri kullanır. Bununla iyi olduğunuzu varsayacağız, ancak isterseniz vazgeçebilirsiniz. Kabul etmekMesajları Oku